Human Resource Management • Strategic Optimization • Employer Branding

Human Resource Management

Excellence in Human Resources by Mandy de Water 18 mei 2024
Human Resource Management • Strategic Optimization • Employer Branding

Human Resource Management

Scherpe positionering werkt als honing

Mijn fascinatie voor de drijfveren van het individu en wat dit in een sociaal creatieve context kan opleveren, heeft me ooit op het pad van de wereld van Human Resources gebracht. Bedrijven vormen een ontzettend interessante plek waar doeners samenkomen: resultaatgedreven creatie in een sociale context pur sang. Wat maakt teams uitstekend en heeft succes een houdbaarheidsdatum?

Al snel leerde ik dat bedrijven die het meest in staat zijn om externe veranderingen als een succesvolle kans zien, ook de fijnste werkgevers blijken te zijn én marktleider worden binnen hun segment. Een bedrijf is platgezegd niets anders dan een groep mensen die elke dag bij elkaar komen om samen in een dynamische omgeving iets voort te brengen vanuit een commerciëel oogmerk. Een bedrijf is inderdaad “slechts” een groep mensen. Toen ik in 2012 besloot Amare People op te richten, realiseerde ik me dit maar al te goed. Ik zag dat de bedrijven die echt vlot succes wisten te creëren, “hun” medewerkers als eerste centraal stelden. Opvallend genoeg bleken deze bedrijven ook een relatief hoog gehalte aan zelfwerkzame en intrinsiek gemotiveerde mensen te bevatten. Met het woordje “People” in Amare People wilde ik deze waarde onderstrepen.

Soms hoor nog ik weleens dat Human Resources als afdeling binnen een organisatie nog niet echt serieus wordt genomen. Dit is ook wel een stukje te verklaren door het feit dat Human Resources zelf ook nog een inhaalslag moet maken. Veel leidinggevenden beseffen nog niet geheel dat de medewerker van het heden en de nabije toekomst totaal niet meer vergeleken kan worden met die van het verleden en Human Resources heeft hier nog een opdracht liggen om de consequenties hiervan beter uit te leggen. De drijfveren om al dan niet ergens “in dienst te treden” zijn compleet veranderd. Het concept loyaliteit heeft verpletterend plaatsgemaakt voor zingevend en voldoenend werk. De werknemer heeft keuze en staat veel meer centraal. Dit is de harde (maar daarmee ook kansrijke!) realiteit.

In zijn beste vorm vormt Human Resources de ogen en oren van de organisatie, zowel naar binnen toe als naar buiten toe waar de altijd veranderende talent pool zich shoppend begeeft. Waarom is luisteren naar je eigen medewerkers dan als startpunt zo belangrijk? Uiteraard om je eigen medewerkers binnen te houden. Maar misschien nog wel belangrijker om te weten te komen wat de eigen medewerkers drijft. Waarom werken medewerkers samen binnen jouw bedrijf? Wat geeft de ultieme voldoening en waar zitten de verbeterpunten. Want als je dit weet helder te krijgen en weet te vertalen naar concrete inzichten kun je hierop je communicatie afstemmen.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een geweldig uit de lucht gegrepen marketing-offensief te lanceren en je bedrijf te promoten voor eenieder die je graag binnen de poorten van je bedrijf wilt hebben. Echter als je boodschap niet stroomlijnt met je interne assets, dan stromen de high-potentials net zo snel weer weg als dat zij binnenkwamen: de belofte is niet waargemaakt.

Daarom is het van belang intern te vertrekken en niet extern: Wat drijft ons samen als bedrijf? Wat is de reden dat mensen bij ons werken en waarom waarderen zij ons bedrijf zo ontzettend? Je zult zien dat de mensen die plezier in hun werk hebben, vaak ook de juiste vrijheid ervaren en daarmee erg productief zijn: Maximale zelfwerkzaamheid. Schort het aan de zelfwerkzaamheid van jouw medewerkers, dan is het zaak eerst daar aandacht aan te schenken, alvorens een heisessie van start kan gaan. Strategieën formuleren zonder een kritisch en constructief zelfbesef dat gevoed is met input vanuit de organisatie zelve is als schieten met hagel.

Als honing

Bedrijven met een onderscheidende én aantrekkelijke propositie, vertaald in een externe arbeidsmarkt communicatie, trekken effectiever hoogcapabele medewerkers aan.

Die smaakt zoals ie geserveerd wordt

Bedrijven waarbij deze propositie ook overeenkomt met wat zij werkelijk te bieden hebben, trekken niet alleen capabele maar ook passende medewerkers aan: Zij weten hun mensen ook gemakkelijker binnen te houden: Beloftes waarmaken scheelt handenvol tijd, energie en bovenal kosten aan de uitstroom-zijde.

Interne fijnproevers

Daarom vertrekt een propositie niet extern maar intern: Kijk wat jouw mensen van jouw bedrijf vinden en wat zij graag verbeterd zien. Verbeter dit eerst zo goed mogelijk. Een bedrijf is in de beste vorm slechts een optimale facilitator voor haar medewerkers. Interne ambassadeurs zijn goud waard. De beste proposities bestaan vaak al in de dop. Het is een kwestie van polijsten.

"Kom bij ons werken! We hebben zo'n leuk team en je kunt je hier fijn ontplooien!"

Dit vertelde jouw collega-bedrijf ook...
Voor jouw bedrijf dus tien anderen zonder goede onderbouwing en zonder waarmaken van deze beloftevolle onderbouwing!
Weet jij waarom jouw mensen daadwerkelijk bij jouw bedrijf willen blijven werken?

Uitstekend Human Resource Management zou in elke organisatie continue erop gericht moeten zijn dat de organisatie maximaal faciliteert in de zelfwerkzaamheid van de medewerker, vervolgens helder krijgt en maakt wat de belangrijkste drivers zijn van de eigen medewerkers en deze vertaalt naar een scherpe positionering zodat je met hoogwaardige en tactische arbeidsmarktcommunicatie slechts aantrekkelijk bevestigt wat je van binnen al doet en werkelijk te bieden hebt.
In zijn beste vorm vormt Human Resources in mijn optiek de ogen en oren van de organisatie, zowel naar binnen toe als naar buiten toe waar de altijd veranderende talent pool zich begeeft en geeft effectief en daadkrachtig gevolg aan de signalen.



Marktgedreven Human Resource Management transformeert Human Resources tot een nieuwe expertise met een immense impact.
De belangrijkste asset van bedrijven wordt per slot van rekening nog altijd gevormd door gemotiveerde mensen met hoogwaardige capaciteiten.


Meer weten over mij?